Onze bewegingen moeten vanuit het denken gestuurd en gepland worden om gericht te kunnen handelen.
Psychomotorische therapie richt zich niet alleen op het behandelen van fijn- en/of grofmotorische vaardigheden. Ook vaardigheden zoals schrijfmotoriek, lateralisatie, proprioceptie, ruimtelijk-visuele vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie, het gestructureerd leren werken, het geheugen, aandacht en concentratie, tijdsperceptie, werkhouding en ritmegevoel vallen hieronder.
Deze psychomotorische vaardigheden vormen een basis om te leren lezen, rekenen, schrijven,..
We starten meestal met lichamelijke therapie: vanuit een goede lichaamsbewustwording worden deze vaardigheden verbeterd.
In functie van de problematiek en de observaties selecteren we in overleg een geschikte therapie op MAAT.
Remediërend leren: bij leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden gaan we gericht oefenen op schrijven, lezen, spelling, rekenen en bij een vertraagde ontwikkeling. We leren vaardigheden aan en leren indien nodig gebruik maken van (compensatie-)strategiëen, zoals schrijfhulpmiddelen, ezelbruggetjes/geheugensteuntjes, methodieken, .. .